2019-08-15 12:42Pressmeddelande

Och årets hållbaraste finalister är…

Årets Hållbarhetsinitiativ
Illustration: ReturpackÅrets Hållbarhetsinitiativ Illustration: Returpack

Pantamera driver tillsammans med Svenska Retursystem kategorin Årets Hållbarhetsinitiativ där priset delas ut vid Dagligvarugalan den 19 september. Nu har det blivit dags att presentera de tre finalisterna.

- I år har vi fått in rekordmånga nomineringar till kategorin med en fantastisk bredd i bidragen. Juryn har verkligen inte haft någon lätt uppgift att vaska fram de tre finalisterna, säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef vid Pantamera.

De tre finalisterna till Årets Hållbarhetsinitiativ som juryn enats om är:

Lidl står bakom många framgångsrika hållbarhetsinitiativ de senaste åren och ligger i framkant med målsättningen att utforma världens grönaste butiker och satsningar på fastigheter och hållbara transporter. Lidl ligger ofta steget före och är en riktig banbrytare i arbetet för en hållbar dagligvaruhandel.

Sveriges Stadsmissioner arbetar föredömligt med att redistribuera överskottslivsmedel till människor som lever i utsatthet. Bra mat som annars skulle slängas kommer till behövande genom bland annat sociala supermarkets, utdelning av matkassar och matsvinnscaféer. Stadsmissionens fantastiska arbete för människor och miljö förtjänar all uppskattning och uppmärksamhet.

På plattformen Portionen under tian samlar dietisten Hanna Olvenmark inspiration om god, nyttig och hållbar mat och inspirerar dagligen fler än hundratusen följare. Målet är att ta död på myten om att all bra mat är dyr, samt att all klimatbra mat är tråkig. Hanna visar att hållbara val inte är någon uppoffring, det är val vi verkligen vill göra.


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot omkring 2 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu

Kontaktpersoner

Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark