2009-03-31 09:15Pressmeddelande

Ny reklamfilm ska få oss att panta ännu mera – och förstå miljövinsten

null

Måndag den 6 april är det premiär för Returpacks nya reklamfilm i sju TV-kanaler. De senaste tre filmerna har byggt på musik för att, på ett positivt sätt, uppmana oss att panta mera. Även den nya filmen har musikinslag men den här gången vill Returpack även lyfta fram miljövinsterna med pantning.

Det är 25 år sedan pantsystemet infördes i Sverige och sedan dess har vi blivit bättre på att panta för varje år. Idag är vi bland de bästa i världen.
- Självklart är det inte bara en effekt av vår reklam, men den är en bidragande orsak. Reklamfilmerna har gjort att man kopplar pantning till någonting positivt. Vi har valt att uppmana människor att panta utan att använda pekpinnar. Det har varit en framgångsrik strategi som vi inte frångår i den nya filmen, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Det är reklambyrån SWE som ligger bakom reklamfilmen även denna gång. Det är den sjunde filmen som byrån gör för Returpack.
- Vårt samarbete har varit mycket framgångsrikt och nu har vi med gemensamma krafter tagit budskapet ett steg till genom att med vardagliga exempel visa på effekten av pantning, säger Jan Selling, projektledare på SWE.

Integrerar sociala medier
Sedan ett drygt år tillbaka finns en Pantamera-grupp på Facebook som snart har 3000 medlemmar.
- De sociala medierna är både ett sätt för oss att lyssna på engagerade konsumenter och att föra en dialog. Innan filmen laseras ger vi gruppens medlemmar möjlighet att få en förhandsvisning, säger Katarina.

Kvitto på en god insats
I de marknadsundersökningar som Returpack genomför med jämna mellanrum har det visat sig att konsumenterna är intresserade av vad som händer med de burkar och flaskor som pantas. Dessutom vill man ha ett kvitto på att man har gjort någonting bra. Undersökningarna visar också att det i första hand är av miljöhänsyn vi pantar.
- Det har vi tagit fasta på genom att med konkreta exempel visa på miljövinsterna. Men fortfarande vill vi göra det med glimten i ögat. Eftersom vårt varumärke har en så stark koppling till musiken har vi valt att arbeta vidare på det spåret, berättar Katarina.

Macarena
Även denna gång har Returpack valt att använda världsmusik, i år föll valet på 90-tals hiten Macarena, av Los Del Rio.
- Det finns nog knappast någon som inte känner igen den låten och dessutom passade den bra att skriva om till "pantamera". En annan lite rolig koppling som jag fått reda på nyligen är att Al Gore gjorde en egen tolkning av Macarena på ett demokratiskt konvent i Chicago 1997 och det passar ju alldeles utmärkt med tanke på att han är världens miljöambassadör, avslutar Katarina.

Filmen kommer att visas på TV3, TV4 samt kanal 5,6,8,9 och 400. Senare i vår kommer kampanjen att utökas med radioreklam och aktiviteter i butikernas panthörnor.

Filmen finns på Returpacks pressrum på Newsdesk.

För mer information kontakta:
Katarina Lundell, marknadschef Returpack
Tel: 011-19 19 82
Katarina.lundell@returpack.se

Arbetsgrupp Reklambyrån SWE:
Jan Selling, projektledare
AnnMarie Wessman, art director
Johan Skogh, copywriter
Nina Kreto-Jepson, produktionsledare

Ansvarig på Returpack:
Katarina Lundell, marknadschef
Pelle Hjalmarsson, vd


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt