2010-03-23 08:00Pressmeddelande

Ny pantmottagning i Malmö ska få skåningar att panta mera

null

Förra årets statistik från Returpack visade att skåningar är bland de sämsta i landet på att panta. Men nu ska det bli ändring. För en vecka sedan öppnade Källa Drycker, på Norra Grängesbergsgatan i Malmö sin pantmottagning ”Pantanu”, där det går enkelt och snabbt att panta för dem som har stora volymer burkar och PET-flaskor. I anläggningen häller man burkar och flaskor i en stor pantautomat som också scannar och räknar ihop returerna. Pantersättningen är självklart densamma som i en butik.

Den nya pantmottagningen håller öppet fem dagar i veckan och för den som även önskar hämtning erbjuds den tjänsten mot en mindre ersättning. Uppsamlingsområdet sträcker sig mellan Lund och Trelleborg och eftersom Källa drycker själva säljer drycker med pant så försöker man planera hämtningarna efter sina egna leveranser.

– Vi vill helt enkelt verka för en bättre miljö genom att göra det enklare att panta stora volymer. De som kommer hit är ofta skolungdomar och idrottsföreningar som samlat in pant till en klassresa eller liknande. Men även restauranger och andra verksamheter som säljer eller konsumerar dryck i stora mängder, kommer hit med sin pant berättar Patrik Rosenlund på Källa drycker.

Krafttag för ökad återvinning

Från Returpacks sida är stöttningen av ”Pantanu” en i raden av åtgärder för att öka återvinningen av burkar och flaskor ytterligare.

– Trots att vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta så jobbar vi hela tiden på att öka återvinningsgraden ytterligare. Ett sätt är att göra det enklare och mer lättillgängligt att panta. Där är Pantanu ett jättebra initiativ. Vår vision på Returpack är att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas, säger Pelle Hjalmarsson, vd på Returpack.

Stora miljövinster

Miljövinsten när det gäller återvinning av aluminiumburkar är mycket stor. Genom att återvinna en aluminiumburk sparar man hela 95 procent av den energi som går åt för att tillverka en helt ny.

– Genom en enkel vardagshandling kan vi därmed ta igen en del av den energi vi själva förbrukar när vi lagar mat, duschar eller tittar på tv. Och det är så vi måste tänka för att ta ansvar för miljön, avslutar Pelle

Åtgärdsprogram för ökad återvinning

  • Höjd pant på burkar från 50 öre till 1 krona
  • Ökad tillgänglighet för storpantare på offentliga platser
  • Riktade kampanjer och insamlingsaktiviteter mot gruppen 20-29-åringar som är sämre pantare än genomsnittet
  • Riktade aktiviteter mot nedskräpning där Returpack bland annat samarbetar med föreningar och festivaler.

För mer information kontakta:

Pelle Hjalmarsson, vd Returpack

Tel: 011-19 19 61

pelle.hjalmarsson@returpack.se

 

Patrik Rosenlind, projektledare Källa Drycker/Pantanu

Tel: 0707-68 63 05

info@kalladrycker.se

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlareförbundet (SSLF) www.returpack.se www.pantamera.nu/


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt