2017-09-28 13:16Pressmeddelande

​Nu öppnar vi för pant på juiceprodukter

null

Nu öppnar Returpack pantsystemet för frivillig anslutning av juiceprodukter, på motsvarande sätt som pantsystemet öppnades för saftprodukter för två år sedan.

– Vårt svenska pantmärke har blivit en stark symbol för återvinning och hållbarhet, och både producenter och konsumenter har länge efterfrågat att även juiceförpackningar i plast och metall ska ingå i pantsystemet, säger Bengt Lagerman, VD för Returpack/Pantamera.

Pantbara i januari 2018

Returpacks styrelse beslutade idag att öppna det svenska pantsystemet för frivillig anslutning av juiceprodukter, med mer än 50 procent frukt-, bär- eller grönsaksinnehåll. Beslutet att öppna för frivillig anslutning innebär att producenter och importörer av juiceprodukter nu kan välja att ansluta sig till pantsystemet, och få sina produkter testade. Juiceprodukter med högre frukt-, bär- eller grönsaksinnehåll har sedan tidigare varit undantagna från att omfattas av förordningen, men nu kan producenter och importörer välja att frivilligt ansluta sina produkter. Siktet är inställt på att de första juiceprodukterna med svenskt pantmärke kan pantas i januari 2018.

Stark utveckling för frivilligt anslutna saftprodukter

Sedan två år är det möjligt att frivilligt ansluta saftprodukter till pantsystemet. Alla större aktörer inom saftsegmentet har valt att ansluta sina produkter och pantningen av saftflaskor ökar för varje månad.

– Öppnandet av pantsystemet för frivillig anslutning av saft fick ett väldigt positivt mottagande och pantningsgraden för saftflaskor ökar sedan starten. I den SIFO-undersökning vi gjorde i förarbetet inför frivillig anslutning av juiceförpackningar såg vi att majoriteten var positiva till att panta även dessa förpackningar och tror att det kan öka återvinningen, avslutar Bengt Lagerman.

Fakta:

  • Öppnandet av frivillig anslutning till pantsystemet gäller juiceprodukter med mer än 50 procent frukt-, bär- eller grönsaksinnehåll. Sedan tidigare omfattas juiceprodukter med mindre än 50 procents frukt-, bär- eller grönsaksinnehåll redan av pantsystemet.
  • Den som väljer att ansluta sina juiceprodukter frivilligt till pantsystemet betalar ingen anslutningsavgift till Jordbruksverket. Den gäller endast de produkter som omfattas av förordningen SFS 2005:220

Mer information om vad en frivillig anslutning av juiceprodukter innebär finns på vår webb: http://pantamera.nu/vara-tjanster/producent-importor/

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot närmare 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Sara Bergendorff
Hållbarhets- och kvalitetschef
Sara Bergendorff
Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark