2022-03-30 05:30Pressmeddelande

Nu kan du express-panta på Stomsjö återvinningscentral i Värnamo

Pantamera Express
Foto: Fotograf CrellePantamera Express Foto: Fotograf Crelle

Nu får Värnamoborna en enkel möjlighet att panta stora mängder snabbt och smidigt – med storpantarautomaten Pantamera Express på Stomsjö återvinningscentral. Med en nyutvecklad tjänst för överföring av pantpengarna kan storpantarna dessutom få in beloppet direkt på sitt bankkonto eller skänka det till det lokala föreningslivet.

– Vi jobbar ständigt med att öka återvinningen av burkar och flaskor. I Pantamera Express-automaten på Stomsjö ÅVC kan du dels panta mycket på en gång, dels enkelt och säkert få dina pantpengar överförda till ditt bankkonto. Det är viktiga delar i att öka tillgängligheten och göra det lätt att göra rätt, säger Carita Classon, ansvarig produktchef på Returpack/Pantamera.

Enklare för storpantaren

Storpantarautomaten är särskilt framtagen för att underlätta för den som snabbt och enkelt vill panta mycket på en gång. Istället för att panta varje burk och PET-flaska för sig, häller man förpackningarna direkt ur påsen/säcken ner i ett fack. Maskinen sorterar och räknar panten. Kapaciteten är omkring 100 förpackningar på ett par minuter. När det är klart får pantaren välja mellan olika utbetalningslösningar. Med Pantamera Express pantar man smidigt, snabbt och nästintill kladdfritt, även om man har mycket pant.

– Vi jobbar ständigt med att öka återvinningen av burkar och flaskor. En viktig del i det är att öka tillgängligheten och göra det lätt att göra rätt. Att samarbeta med återvinningscentraler och avfallsanläggningar känns självklart. Hit kommer man för att återvinna och många har efterfrågat att även kunna panta sina flaskor och burkar där, säger Carita Classon.

Fler och nya lösningar för utbetalning av pantpengen

Pantamera Express på Stomsjö ÅVC i Värnamo har en ny tjänst för överföring av pantpengen direkt till bankkontot. För att få pantpengen överförd till sitt bankkonto laddar man ned appen Min Pant, där man väljer vilken bank och vilket konto man vill ha sin pantpeng till. Sedan skannar men QR-koden på pantkvittot och har sina pantpengar på kontot inom en bankdag.

I automaten kan man även skänka sin pantpeng till sin favoritförening, oavsett var föreningen finns i landet. Det enda kravet är att föreningen är ansluten som föreningskund hos Pantamera. Då finns den valbar på skärmen på storpantarautomaten.

Pantaren kan dessutom välja att liksom tidigare få pantpengen utbetald via ClearOns betalcheckar, som man kan handla för i de allra flesta dagligvarubutiker, eller att skänka sina pantpengar till välgörenhet. På Stomsjö ÅVC har man valt stiftelsen Håll Sverige Rent som donationsmottagare.

Öka tillgängligheten – och pantmängden

Med Pantamera Express ökar möjligheterna att återvinna pant i pantsystemet. I samband med installationen av storpantarautomaten på Stomsjö ÅVC i Värnamo finns det numera 63 Pantamera Express runt om i landet.

Fakta

119 miljoner förpackningar samlades in via Pantamera Express under 2021. Det är en ökning med drygt 28 miljoner förpackningar från året innan. Den första Pantamera Express-automaten installerades 2015, och nu är antalet uppe i 63 spridda över hela landet.

Carita Classon
Produktchef