2022-04-11 05:50Pressmeddelande

Myra Granberg släpper årets Pantamera-låt - Superhero ideal

Myra Granberg återvinner Pantamera-låten 2022 med sin Superhero ideal
Foto: Meraki SthlmMyra Granberg återvinner Pantamera-låten 2022 med sin Superhero ideal Foto: Meraki Sthlm

Högaktuella Myra Granberg gör årets Pantameralåt. Den heter Superhero ideal (Pantamera) och är både skriven och producerad av henne själv.

''Ingen kan göra allt, men alla kan göra något; sa hjärtat till samvetet. Att panta är något så enkelt, men otroligt betydelsefullt för den här planeten. Att återanvända resurserna för att se en bättre värld där vi värnar om det vi får. Jag är stolt och tacksam över att få klä Pantameras nyaste kampanj i hopp om att väcka ännu fler vardagshjältar till liv”. – Myra Granberg.

Myras Pantameralåt är en hyllning till alla vardagshjältar som är med och ser till att alla flaskor och burkar återvinns och kan bli till nya. En liten handling, som är väldigt stor för moder jord.

”Vår stora utmaning, och målet med hela pantsystemet, är att få svenska folket att panta mera. Svenskarna är duktiga, men vi behöver alla påminnas mer för klimatets bästa. Pantameralåten är ett glädjefullt tack tillbaka till alla som är med och sluter kretsloppet.” – Katarina Lundell, kommunikationschef Returpack/Pantamera.

Målet för Pantamera är att 90 procent av det som säljs ska pantas, i dagsläget ligger nivån på cirka 88 procent. Under pandemiåren har pantningsgraden ökat, delvis på grund av en högre hemmakonsumtion, då vi svenskar är bättre på att panta de burkar och flaskor som vi konsumerar i hemmet än de vi konsumerar ”on the go”.

”Nu är Sverige till stor del tillbaka och man rör sig åter utanför hemmet, vi hoppas att man tar med sig sina goda pantvanor och att pantningsgraden fortsätter att öka.” – Katarina Lundell, kommunikationschef Returpack/Pantamera.

Myra Granberg hade ett fantastiskt år 2021 med flertalet nomineringar till Grammisgalan och P3 Guldgalan. Även i år har hon nominerats i kategorierna Årets Kompositör och Årets Låt. Hennes musik har streamats snart 140 miljoner gånger och hon har blivit en av Sveriges mest spelade artister på svensk radio. Hon är singelaktuell och har en fullspäckad turnékalender nu under våren och sommaren för att möta fansen live. Hon kommer även vara förband till Newkid på Avicii Arena i september.

Länk till Youtube: https://youtu.be/W1HfE5zea2E

Länk till Spotify: https://open.spotify.com/track/2wxY4U8FtNGHE6fAq6ZY3c?si=3ff0c832f3c24550

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 2,4 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu