2007-05-07 09:24Pressmeddelande

Miljöfrågor engagerar skolelever – 8000 elever deltog i Pantresan

Returpack har nu genomfört skoltävlingen ”Pantresan” för andra året i rad. Under våren har så många som 8000 låg- och mellanstadieelever fått undervisning i hur det svenska pantsystemet fungerar. De har sedan utformat ett tävlingsbidrag som visar varför man ska panta sina burkar och flaskor. Över 200 tävlingsbidrag har inkommit till Returpack och bland dem har nu två vinnare utsetts, en lågstadie- och en mellanstadieklass.

Klass 2A på Mogärdeskolan i Vetlanda och klass 6:1 på Viggestorpsskolan i Finspång kan nu se fram emot en klassresa till Kolmårdens djurpark och ett studiebesök på Returpacks fabrik i Norrköping.

– Vår målsättning har varit att eleverna ska förstå hur det svenska pantsystemet fungerar och hur gamla burkar och flaskor blir till nya. De tävlingsbidrag vi har fått in har haft en hög kreativ nivå och det framgår tydligt att det här är ett ämne som engagerar, konstaterar Katarina Lundell, marknadschef på AB Svenska Returpack.

480 afrikanska elefanter Eleverna i Vetlanda har tillverkat ett modernt flaskskepp som gestaltar två världar. En god och vacker värld där invånarna pantar sina burkar och en ond värld som visar vad som händer om vi inte pantar. Mellanstadieklassen i Finspång har tillverkat en pantmaskin med budskap i form av kreativa räkneexempel. Här får man till exempel reda på att de burkar vi i Sverige inte pantar under ett år väger lika mycket som 480 afrikanska elefanter. Och att det behövs 264 klassrum för att alla opantade flaskor ska få plats.

Kunskap ändrar beteende Att intresset för miljöfrågor har ökat det senaste året har väl knappast undgått någon. Det har också märkts i antalet deltagare i Pantresan, från förra årets 6.000 deltagare till årets 8.000, en ökning på över 30 procent.

– Vi har arbetat med att förändra beteende via kunskap. Jag är övertygad om att ju fler som känner till att det går åt 95 procent mer energi att ta fram en ny aluminiumburk mot att återvinna en gammal, desto fler duktiga pantare får vi i framtiden, säger Katarina Lundell.

Vi svenskar är redan idag bland de bästa i världen på att panta och ett föregångsland när det gäller pantning. Av alla burkar och flaskor som säljs pantas ungefär 85 procent. Returpacks målsättning är högre än så – 90 procent ska återkvinnas och bli till nya burkar och flaskor.

För mer information kontakta:

Katarina Lundell, marknadschef AB Svenska Returpack Tel: 011-19 19 82 katarina.lundell@returpack.se www.pantamera.nu

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs av förpackningsindustrin, bryggerierna och handeln. www.returpack.se www.pantamera.nu


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell