2021-11-16 09:56Pressmeddelande

Markus Wahlgren på Stora Coop Visby vinner Årets hållbarhetsinitiativ

Årets Hållbarhetsinitiativ 2021
Foto: ReturpackMarkus Wahlgren, vinnare av Årets Hållbarhetsinitiativ 2021, flankerad av Pontus Björkdahl, Svenska Retursystem och Katarina Lundell, Pantamera/Returpack. Foto: Returpack

Utmärkelsen Årets hållbarhetsinitiativ 2021 går till stormarknadschef Markus Wahlgren på Stora Coop Visby, för butikens arbete med att bekämpa brödsvinn och returer av bröd. Priset delades ut på Dagligvarugalan den 15 november. Bakom utmärkelsen står Svenska Retursystem och Pantamera.

– Jag är mycket hedrad över priset som visar att vi tagit ett litet men viktigt kliv för att minska problemen med det omfattande brödsvinnet. Vi hoppas nu vi att vi kan inspirera ännu fler aktörer att agera i samma riktning, säger Markus Wahlgren, stormarknadschef på Stora Coop Visby.

Varje år slängs drygt 80 000 ton bröd i Sverige. Detta sker i hela värdekedjan, det vill säga hos bagerier, livsmedelsbutiker, restauranger och hushåll. Brödsvinnet märker ut sig då en stor andel av brödet slängs direkt i butikerna. Coop Visby ville undersöka om de kunde göra något åt problemet och på bara två månader lyckades de halvera sitt brödsvinn.

Coop Visbys aktiviteter för att minska brödsvinnet:
• Tillsammans med några stora brödleverantörer arbetar butiken med det visuella uttrycket och har installerat bilder på bröd i brödhyllan för att skapa en känsla av välfyllda hyllor. Trots en mindre mängd bröd sålde de lika bra ändå.

• I samarbete med ett lokalt bryggeri säljer butiken öl gjort på brödsvinn samt bröd bakat av bryggeriets överblivna maltdrav.

– Matsvinn, och i det här fallet specifikt brödsvinn, är en viktig fråga för hela kedjan, från producent till konsument. Att som Stora Coop Visby visa vägen för hela dagligvarubranschen är ett oerhört viktigt bidrag till en hållbar framtida livsmedelsförsörjning, säger Katarina Lundell, kommunikations- och marknadschef vid Pantamera/Returpack.

– Hållbarhet och nytänkande går ofta hand i hand, och årets vinnare visar hur man med små medel kan göra stor skillnad. Stora Coop Visby är en värdig vinnare och en stor inspiratör för landets alla butiker, säger Pontus Björkdahl, hållbarhetschef på Svenska Retursystem.

Juryns motivering:

Utmärkelsen Årets Hållbarhetsinitiativ går i år till något som verkligen bör kunna tjäna som inspiration till hela dagligvarubranschen. Inledningsvis var många tveksamma, men årets pristagare har lyckats övertyga såväl leverantörer som andra intressenter om vikten av att minska miljöpåverkan. Detta genom att bekämpa onödigt svinn och returer av bröd och dessutom se till att svinn som ändå uppstår får nytt liv i en ”stark” produkt. Årets Hållbarhetsinitiativ 2021 tilldelas Markus Wahlgren vid Stora Coop Visby.

Seminarium med finalisterna

Den 9 december bjuder Pantamera och Svenska Retursystem in till ett digitalt seminarium där Markus Wahlgren chef på Stora Coop Visby tillsammans med de övriga finalisterna i kategorin – Mattias Gemberg, vd på Agtira, som utvecklar kretsloppsodling på helt nya sätt samt Gustav Jonsson, mannen bakom ”Jävligt Gott”, Sveriges största blogg om vegansk mat – får presentera sig. Där medverkar även förra årets vinnare av kategorin, Framtidens Mat, Axfoundation.
Här finns mer information och möjlighet att anmäla sig till seminariet: https://9dec.eventreg.se/

För mer information och kontakt:

Lil Berger, Pantamera/Returpack, lil.berger@returpack.se, 070-508 32 32
Brita Forsström, Svenska Retursystem, brita.forsstrom@retursystem.se,  0733-908 980

Lil Berger
Projektledare Marknad