2010-06-01 08:00Pressmeddelande

I Karlshamn blir privatimporterade tomburkar välgörenhet

null

Den här veckan inleder Coop i Karlshamn en aktivitet som går i välgörenheten- och miljöns tecken. Tillsammans med Returpack, som ansvarar för det svenska pantsystemet, skänker man 25 öre för varje privatimporterad burk som pantas till välgörenhet.

– Det är ett sätt för oss att göra en god insats för miljön och för våra medmänniskor, säger Conny Berg som är vd i Karlshamns konsumentförening.

Sverige är ett av de bästa länderna i världen när det kommer till pantning. I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor. Men när det gäller de privatimporterade burkarna är återvinningsgraden inte lika hög. Däremot är miljövinsterna desamma och pantautomaterna tar emot burkarna.

– Pant innebär att du lånar en burk eller flaska mot en summa pengar när du köper din dricka. Pengarna får du sedan tillbaka när du pantar. Om du köper din dricka utomlands betalar du ingen pant, alltså får du heller ingen pant tillbaka. Däremot gör du samma insats för miljön – därför brukar vi prata om att man ”miljöpantar” dessa burkar, säger Katarina Lundell marknadschef på Returpack.

Bra initiativ

För att öka återvinningen av de privatimporterade burkarna och samtidigt göra någonting gott kom Conny Berg och hans kollegor vid Karlshamns konsumentförening på idén att skänka pengar för de ”miljöpantade” importburkarna till välgörenhet.

– Vi tog kontakt med Returpack som tyckte att det var en lysande idé. Som upplägget ser ut nu skänker vi på Coop 15 öre per burk och Returpack skänker 10 öre. Sammanlagt går alltså 25 öre för varje ”miljöpantad” burk till välgörenhet, säger Conny.

Oavkortat till välgörenhet

Kampanjen gäller samtliga Coops butiker i Karlshamns kommun. Vilka välgörenhetsprojekt som pengarna kommer att gå till är ännu inte fastställt. Men i första hand rör det sig om lokala projekt.

– Vi vill inte binda upp oss vid något specifikt projekt utan vara flexibla. Det kan röra sig om allt ifrån lokala idrottsföreningar till missbruksverksamhet och barncancerfonden. Ett som är säkert är att alla pengar oavkortat går till välgörenhet – utan administration, avslutar Conny.

För mer information kontakta:

Katarina Lundell, Marknadschef Returpack

Tel: 011-19 19 82

katarina.lundell@returpack.se

 

Conny Berg, vd Karlshamns Konsumentförening

Tel: 0709-10 05 31

 

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlareförbundet (SSLF) www.returpack.se www.pantamera.nu/

 


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt