2024-09-10 05:33Pressmeddelande

Hundratals idrottsungdomar rycker ut i helgen – ”Som ett Östgötaderby i städning”

Städa Norrköping.
Foto: Lil BergerStäda Norrköping. Foto: Lil Berger

Hundratals idrottsungdomar engageras när Norrköping, Linköping och Motala storstädas helgen 14-15 september. Förutom renare städer i Östergötland får deltagande idrottsföreningar ett välkommet tillskott till föreningskassan.

I Norrköping är över 40 föreningar med när Städa Sverige ordnar städhelg tillsammans med Returpack, E.ON och Norrköpings kommun för nionde året i rad. Och städhelgen växer: nu deltar också tio idrottsföreningar i Linköping och fem föreningar i Motala.

– Genom åren har vi sett ett fantastiskt engagemang i Norrköping, med runt 800 ungdomar som plockar skräp. Så det är väldigt roligt att se att intresset växer i Linköping och Motala också, säger Anton Hedlund, projektledare på Städa Sverige, Idrottens miljöorganisation.

Viktigt bidrag till föreningskassan

Idrottslagen som är med och städar får ett bidrag till föreningskassan, tack vare samarbeten med Returpack, E.ON och kommunerna. De senaste åren har inflation och ökade kostnader för energi, hyror och transporter slagit hårt mot idrottsföreningarnas ekonomi. Varje extra krona blir viktig för att hålla igång verksamheten.

– Att ungdomar får bidra till en bättre miljö, lära sig mer och samtidigt dra in en slant till föreningskassan känns rätt och modernt. Dessutom bygger man sammanhållningen i laget även utanför idrottsplanen, så vi är verkligen glada över att kunna ge den här möjligheten till flera lag i Östergötland, säger Anton Hedlund.

”Som ett Östgötaderby i städning”

Och ungdomarna städar inte själva. Även medarbetare från Returpack och E.ON kommer att synas ute i städartagen i Norrköping city.

– Vi på Pantamera/Returpack är väldigt stolta över våra samarbetsprojekt med idrottsrörelsen och Städa Sverige, och för oss handlar det väldigt mycket om engagemang. Det blir lite som ett Östgötaderby i städning, vilket både lagen, städerna och miljön tjänar på, säger Lil Berger, projektledare på Pantamera/Returpack.

Om Städa Norrköping/Östergötland

Städaktiviteten pågår under vecka 37, där de flesta idrottsungdomar kommer att städa på lördag 14 september mellan kl 09-12.

I Norrköping kulminerar städdagen med en samling på Gamla Torget där lokalföreningarna bjuds på korv och underhållning med musik från De Geergymnasiet. Bifogat finns också en lista över deltagande föreningar i Norrköping.

Föreningar 2024

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 2,7 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu

Lil Berger
Projektledare Marknad