2013-05-14 07:56Pressmeddelande

Hiphoptrio från Skåne blir Pantameras nya tv-stjärnor

null

O-Hund, Antonio D och Third Eye är de tre musikerna från Skåne som tog hem förstapriset i Pantameras hiphoptävling. Redan inom några veckor kommer vi att få se dem i tv-rutan med sin tolkning av Pantamera-låten (Guantanamera).

Sedan ett par år tillbaka har vi kunnat se ett antal kända artister i tv-rutan som har gjort sin tolkning av Pantamera-låten. Det har varit The Ark, Caroline af Ugglas, Familjen, Movits och Pugh. Nu är det dags för tre, något mindre kända musiker från Reggea-kollektivet ”Lide Najs” i Lund, att göra entré. 

– Det känns sjukt kul och väldigt oväntat. Snacka om att vi blev överraskade när Ametist från juryn ringde och berättade att vi vunnit, säger O-Hund (som egentligen heter Olof Ebbesson Dehlin).

Dröm att kunna leva på sin musik
O-Hund, Antonio D och Third Eye är alla tre i 25-årsåldern och har inte producerat någon musik tillsammans tidigare. Nu kommer trion att få åka till legendariske Redline Records i Norsborg för att få sin låt producerad. Musikvideon regisseras av Måns Nyman, som står bakom flera musikvideos med Sveriges hiphopelit, och blir sedan nästa rikstäckande reklamfilm för Pantamera.

– Att få en sådan här möjlighet och bli producerad av Sveriges främsta inom hiphop är helt unikt. Vem vet, det kanske blir vårt genomslag! Idag har vi alla tre tillfälliga jobb vid sidan av musiken för att kunna försörja oss. Drömmen vore förstås att kunna leva på det här, säger O-Hund.

– Det är väldigt många som har engagerat sig i vår hiphop-tävling. Drygt 50 bidrag kom in och vi juryn var helt eniga. Jag är övertygad om att de här killarna kommer att bli uppskattade av publiken, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera.

Reklamkonceptet ”Att återvinna är en hit” handlar i grunden om de miljövinster man gör genom att återvinna burkar och PET-flaskor. Idag återvinns omkring nio av tio burkar och PET-flaskor. Pantameras vision är att allt som säljs också ska återvinnas.

För mer information kontakta:
Katarina Lundell, marknadschef Returpack
Tel: 0705-64 53 75
Katarina.lundell@returpack.se

Olof Ebbesson Dehlin (O-Hund)
Tel: 0709-92 85 98
olofdehlin@hotmail.com



Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet i alla led – ett system i världsklass. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Naturvårdsverket har satt upp som mål att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. I dagsläget återvinns drygt 88 procent, vilket gör Sverige till ett av de bästa länderna i världen. På Returpacks fabrik tar man emot cirka 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor per år.
 
Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt