2016-01-28 08:30Pressmeddelande

Halländska Tvååkers IF vann Pantameras miljötävling

null

Pantameras miljötävling Föreningskampen är avgjord. I år vanns tävlingen av den halländska fotbollsföreningen Tvååkers IF. Över 1 400 föreningar deltog i årets upplaga av Föreningskampen, och tillsammans samlade de in över 13 miljoner burkar och PET-flaskor. Tävlingen innebär att föreningarna får ersättning för samtliga burkar och PET-flaskor de samlar in – även för skadade och privatimporterade burkar som inte ger någon pant. Årets tävling gav över 10,9 miljoner till Sveriges föreningsliv.

För tredje året har Pantamera genomfört miljötävlingen Föreningskampen. I år deltog över 1 400 föreningar i tävlingen och tillsammans har de samlat in över 13 miljoner förpackningar. Allra flest förpackningar lyckades halländska Tvååkers IF samla in - fantastiska 165 900 burkar och PET-flaskor! Förutom pantpengarna får de en check på ytterligare 15 000 kronor.

– Det känns fantastiskt roligt att vi vann! Jag tycker att hela upplägget av Föreningskampen är jättebra. Det är inte många intäkter man har i den här storleken som inte innebär några kostnader. I alla andra sammanhang innebär varje intäkt också en kostnad, men det här är reda pengar in i föreningen. Dessutom gör vi en insats för miljön, säger Sven-Erik Ingvarsson, ordförande i Tvååkers IF.

Både miljön och föreningskassan är vinnare

Årets Föreningskamp har inte bara gett klirr i föreningskassorna med över 10,9 miljoner. De insamlade förpackningarna motsvarar dessutom en energibesparing på över 2 527 022 kWh – lika mycket energi som det går åt att värma upp 187 medelstora villor under ett år.

Sedan förra året har fler föreningar upptäckt fördelarna med att delta i Föreningskampen, och närmare 600 nya föreningar har anslutit sig. Konceptet har också fått större spridning och nu finns det deltagande föreningar över nästan hela landet.

– Vårt uppdrag är ju att öka pantningsgraden i Sverige, helt enkelt att få in så många burkar och flaskor som möjligt. Föreningar är generellt duktiga på att engagera sig och hjälpas åt för att nå resultat. De letar dessutom alltid nya sätt att tjäna pengar, så det kändes som ett bra område att jobba på, säger Rickard Andersson, produktchef för Pantamera på Returpack.

Infografik: Sedan 2012 har Pantamera drivit ett insamlingskoncept riktat till föreningar i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Här finns mer information om konceptet: http://www.pantamera.nu/tjanamera/ År 2013 genomfördes den första Föreningskampen.

För mer information och kontakt:

Rickard Andersson, produktchef för Pantamera på Returpack Tel: 0705-65 29 44
rickard.andersson@returpack.se

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot över 1,6 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt