2021-10-05 06:30Pressmeddelande

Framtidens humorskapare utsedd – Pantameras Humorstipendium går till @claessonpataket

Anna Claesson, mottagare av Humorstipendiet 2021
Foto: ReturpackAnna Claesson, mottagare av Humorstipendiet 2021 Foto: Returpack

Med prestigelös humor, mängder av sketcher och roliga karaktärer har Anna Claesson, hjärnan bakom Instagram- och TikTok-kontot @claessonpataket, utsetts till mottagare av Pantameras Humorstipendium 2021. Juryn bestående av bland andra TikTok-mästarna Aya Samarit och Galadrius, komikern Torbjörn Averås Skorup samt psykologen och författaren Per Naroskin, ser nästa stora humorskapare framför sig.

– Jag känner extrem glädje, och är samtidigt lite chockad, säger en glad Anna Claesson, vinnare av Pantameras Humorstipendium 2021.

Det började med korta humoristiska inslag på ett privat konto på Instagram. Därefter började Anna Claesson, med kontot @claessonpataket, skapa karaktärer med hög igenkänning. Ansökningsbidraget med karaktären Mekanissen var också den sketch som Anna öppnade med när hon i våras startade upp sitt TikTok-konto. Idag har videon nära 300 000 visningar och över 21 000 likes.

– Det slog direkt. Att kunna glädja andra på det här sättet, det är något jag vill fortsätta med, säger Anna Claesson.

Anna är uppvuxen i Borås, men flyttade nyligen till Sigtuna för att studera skådespeleri på Sigtuna Folkhögskola. Sedan barnsben har hon varit intresserad av att glädja andra och showa. Pantameras Humorstipendium, med utmärkelsen och summan på 50 000 kronor, innebär flera nya möjligheter för henne.

– Att få den här bekräftelsen på att det jag gör är kul, det skapar självförtroende. Jag känner större mod att våga höra av mig till kontakter, och våga tro på det jag gör. Stipendiet kommer ge mig mer utrymme till att vara kreativ. Jag kan lägga ner mer tid på att utveckla och få fram bra material, säger Anna Claesson.

Svårt men roligt juryuppdrag

Det blev ett svårt jobb för juryn att enas om vem som blir årets stipendiat och mottagare av Humorstipendiet 2021, då över 200 ansökningar kom in. Av dessa valdes först sex nominerade ut och därefter landade juryns val på Anna Claesson.

– Ett rejält utmanande drömuppdrag! Vilken fantastiskt mängd humortalanger det finns därute, vi hade många favoriter men kom gemensamt fram till att utse Anna Claesson till mottagare av Pantameras Humorstipendium 2021 – en värdig mottagare på alla sätt, säger Katarina Lundell, marknadschef på Pantamera/Returpack.

Juryn bakom Pantameras Humorstipendium bestod av Aya Samarit – en av Sveriges största TikTok-profiler, Galadrius - TikTok-kreatör, musiker och grafisk formgivare, Per Naroskin - psykolog, författare och föreläsare, Torbjörn Averås Skorup - komiker och skådespelare, Katarina Lundell - marknadschef på Pantamera och Åsa Sohl - Head of Innovation på Scream. Tillsammans valde de Anna som mottagare av stipendiet med följande motivering:

”Mottagaren av Pantameras Humorstipendium har visat på en talang i att skapa genomarbetad och tydlig humor med särskiljande karaktärer som man vill se mer av, och det får man. Med sitt engagemang och ambitiösa arbetssätt har Anna skapat en hel värld att dyka in i som levererar både igenkänning och skratt. Hennes befriande prestigelöshet och energi ser vi fram emot att fortsätta ta del av i framtiden - mer humor från Anna Claesson!”

Förutom stipendiaten Anna Claesson var August Mether, Tala Fakhreddine, Ana Stanisic, Daniel Bakran och Odin Romanus nominerade.

Läs mer på: https://humorstipendiet.nu

Mer om Pantamera Humor

Pantamera har haft glimten i ögat i sin kommunikation ända sedan starten. En av våra större humorsatsningar är Instagramkontot @pantamerahumor. Sedan 2016 har över 200 sketcher publicerats på kontot och nästan 50 000 följare tar varje vecka tar del av nya pantrelaterade upptåg från vår humorredaktion.

Om Humorstipendiet

Det sägs att tristess föder kreativitet och kanske har 2020 varit bland det tråkigare vi upplevt. På Pantamera hoppas vi att den annorlunda tillvaron väckt kreativitet i form av humor hos komiker-talanger runt om i Sverige. Därför har vi nu instiftat vårt Humorstipendium på 50 000 kronor. Men stipendiet handlar inte bara om pengar, utan kan också vara en dörröppnare för den som vill satsa på en karriär inom humorn.

Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation