Nu är höstens upplaga Pantameras populära skoltävling Pantresan avklarad. Och den här gången är det ett gäng riktigt unga pantare som sticker ut: avdelningen Biet på Grönkullens förskola i Stockholm, där barnen pantade för över 8 000 kronor. Därför får de ett specialpris, 15 000 kronor, som de väljer att skänka till Barncancerfonden.
Allra mest pantade årskurs 6 på Anneroskolan i Helsingborg, som får 30 000 kronor i vinst att skänka till valfri välgörenhetsorganisation. Anneroskolan årskurs 6 har valt att skänka pengarna till Läkare utan gränser. Barnen på Grönkullens förskola kom inte långt efter. Därför får de ett specialpris på 15 000 kronor.
- Vilka panthjältar! De här barnen är födda 2019 och 2020, alltså bara runt tre år! Även små barn kan vara med och göra skillnad, det visar barnen på avdelningen Biet på Grönkullen. Därför ville vi ge dem ett specialpris, säger Anton Gustafsson, projektledare för Pantresan på Pantamera.
Förutom att uppmuntra till pantning handlar Pantresan om kunskap och att tidigt grundlägga goda vanor. Pantresan lanserades 2006 och har engagerat 164 000 elever genom åren. Årets säsong leds av Ida On, känd bland annat från Barnkanalen i SVT, som tillsammans med sina kunskapstörstande elever Alva och Sami utforskar pant, återvinning, energi och hållbar konsumtion. Materialet är anpassat efter läroplanen, med roliga och fartfyllda moment.
Under Pantresan 2023 har totalt 1 400 klasser deltagit, och tillsammans har de sparat nästan 20 ton koldioxid genom att panta. Sammanlagt har eleverna skänkt 125 000 kronor till välgörenhet.
- I flera år har vi överraskat de vinnande eleverna genom att komma oannonserat till deras klassrum, och det gör vi i år också. Det blir alltid ett underbart jubel! Det finns ett så fint och äkta engagemang hos eleverna som man blir tagen av, säger Anton Gustafsson.
Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 2,6 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu