2010-02-16 11:00Pressmeddelande

Femårig miljötävling – Nu går startskottet för tävlingen som lär elever återvinning

null

Nu startar Pantresan 2010 – Returpacks tävling som mer än 25 000 skolelever har deltagit i hittills. Genom pantresan får elever kunskaper kring pantning, återvinning och miljö, samtidigt som de tävlar om fina priser. Det bästa bidraget belönas med en klassresa till Kolmårdens djurpark.

Sverige har länge varit bland de bästa länderna i världen när det gäller pantning. Av de burkar och PET-flaskor som säljs här går nästan 90 procent till återvinning. Men på Returpack tror man att återvinningen kan öka ytterligare. En av de viktigaste uppgifterna företaget har är att få oss att förstå miljövinsterna med återvinning och där är de unga en viktig målgrupp.

– För varje återvunnen burk sparar vi 95 procent av den energi som går åt för att tillverka en ny. Att panta är alltså en mycket enkel vardagshandling som gör stor skillnad för miljön. Pantresan har visat sig var ett framgångsrikt sätt att lära barn vinsterna med återvinning, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Returpack arbetar ständigt för att få ännu fler att panta mera. I år tar företaget ett extra krafttag för att öka återvinningen ytterligare, bland annat genom att höja panten på burkar från 50 öre till 1 krona.

Klassresa och aktivitetscheckar

Alla svenska lågstadieklasser kan delta i Pantresan. Under resans gång lär sig eleverna om hur pantsystemet fungerar och vinsterna med återvinning med hjälp av undervisningsmaterial från Returpack. Klasserna kan sedan tävla med egna idéer på temat ”Varför ska man panta?”.

– Varje år får vi in flera hundra spännande tävlingsbidrag och vi får dessutom positiv återkoppling från lärare runt om i landet, berättar Katarina Lundell.

Pantresan hålls nu för femte året i rad och hittills har mer än 25 000 elever deltagit. Det bästa bidraget belönas med en klassresa till Kolmårdens djurpark och ett studiebesök på Returpacks fabrik i Norrköping. Tio klasser får dessutom varsin aktivitetscheck på 2000 kr och i ytterligare 100 klasser får ett mindre tredjepris.

Pantresan startar i februari och pågår till den 30 april då tävlingsbidragen ska vara inskickade. Anmälningsformulär och mer information finns på http://www.pantamera.nu/pantresan/.

 

För mer information kontakta:

Katarina Lundell, marknadschef Returpack

Tel: 011-19 19 82, 0705-64 53 75

katarina.lundell@returpack.se

www.pantamera.nu

 

Fakta om Pantresan

  • Tävlingen vänder sig till alla förskole- och lågstadieklasser runtom i Sverige
  • Anmälan görs på www.pantamera.nu. Här kan man även se tidigare års tävlingsbidrag.
  • Tävlingen startar den 1 februari och pågår till och med den 30 april, då alla bidrag ska vara Returpack tillhanda.
  • Varje klass tävlar med ett gemensamt bidrag på temat ”Varför ska man panta burkar och plastflaskor?”
  • 1:a pris – Resa, boende och inträde till Kolmårdens djurpark samt ett besök som hedersgäster på Returpacks fabrik i Norrköping.
  • 2:a pris – Aktivitetscheck till klassen. 10 vinnare utses
  • 3:e pris ­– Pennskrin, gympapåse, kortlek eller plånbok till hela klassen. Val av pris gör man vid anmälan till tävlingen. 100 vinnare utses.
  • Klassdiplom till alla medverkande klasser.
  • Glasscheckar lottas ut bland medverkande klasser.
  • Pris till lärarna – Två pantbagar/vinnande klass
  • T-shirts till hela klassen – skickas till de 25 först inkomna bidragen.
  • Vinnarklasserna meddelas i maj.
  • Alla lärare får ett kostnadsfritt undervisningsmaterial bestående av DVD-filmer, broschyrer samt en lärarhandledning med förslag på lektionsupplägg.

 

 

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna.

www.returpack.se www.pantamera.nu/


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt