2009-05-18 11:03Pressmeddelande

Elever i Enköping mottar hederspris i nationell miljötävling

null

Eleverna i klass 3A på Enöglaskolan i Enköping har vunnit ett hederspris i Returpacks skoltävling Pantresan. En tävling där omkring 8000 elever runt om i landet deltar årligen och som syftar till att öka miljömedvetenheten hos barn. Nu kan klassen se fram emot ett studiebesök på Returpacks fabrik i Norrköping samt en aktivitetscheck på 2000 kronor.

Enöglaskolans tävlingsbidrag handlade om att trycka miljöbudskap på burkarna för att konsumenterna ska bli uppmanade att panta och förstå miljövinsten. Eleverna hade tillverkat en mobil av burkar med påklistrade budskap.

- En mycket spännande idé som skulle kunna öka återvinningsgraden och som vi kommer att undersöka förutsättningarna för att göra verklighet av, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Förstapriset i årets tävling gick till en skolklass i Mölndal som hade gjort en animerad rappmusikvideo. Förutom förstapriset och hederspriset delar Returpack ut tio andrapriser och hundra tredjepriser.

- Pantresan är en av de viktigaste aktiviteter som vi på Returpack genomför. Vi får ett fantastiskt gensvar och det märks att såväl elever som lärare är mycket engagerade i miljöfrågan. I år var det väldigt många bidrag som höll hög kvalitet och vi har fått in många idéer som vi kan använda i vårt arbete, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Enkel vardagshandling som gör stor skillnad
Av alla burkar och plastflaskor som säljs i Sverige återvinns omkring 88 procent d v s cirka 1,4 miljarder burkar och flaskor. Med den siffran toppar Sverige statistiken i världen och är en förebild för många andra länder. Returpack, som ansvarar för det svenska pantsystemet, ser till att varje burk och flaska som pantas blir till en ny.

- Att panta är en enkel vardagshandling som gör stor skillnad för miljön. Vi jobbar ständigt för att vi ska bli ännu duktigare pantare i Sverige. Pantresan är en viktig del i det arbetet. Barnen är ju morgondagens pantare och om vi lär dem att göra rätt från början och samtidigt förstå miljövinsterna, då har vi vunnit mycket. Dessutom är barnen mycket duktiga på att påverka sin omgivning, avslutar Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Vinnarbidragen finns tillgänglig på Returpacks pressrum på Newsdesk: http://www.newsdesk.se/pressroom/ab_svenska_returpack



För mer information kontakta:
Katarina Lundell, marknadschef Returpack
Tel: 011-19 19 82
Mobil: 0705-64 53 75
katarina.lundell@returpack.se
www.pantamera.nu




Korta fakta om tävlingen:
• Tävlingen vänder sig till alla förskole- och lågstadieklasser runtom i Sverige
• Anmälan görs på www.pantamera.nu. Här kan man även se tidigare års tävlingsbidrag.
• Alla lärare får ett kostnadsfritt undervisningsmaterial bestående av DVD-filmer, broschyrer samt en lärarhandledning med förslag på lektionsupplägg.
• Tävlingen startade den 2 februari och pågick till och med den 30 april.
• Varje klass tävlar med ett gemensamt bidrag på temat "Varför ska man panta burkar och plastflaskor?"
• 1:a pris - Resa, boende och inträde till Kolmårdens djurpark samt ett besök som hedersgäster på Returpacks fabrik i Norrköping.
• 2:a pris - Aktivitetscheck till klassen. 10 vinnare utses
• 3:e pris ¬- Pennskrin, gympapåse, kortlek eller myntbörs till hela klassen. Val av pris gör man vid anmälan till tävlingen. 100 vinnare utses.
Klassdiplom till alla medverkande klasser
Glasscheckar lottas ut bland medverkande klasser
Pris till lärarna - Två pantbagar/vinnande klass
T-shirts till hela klassen - skickas till de 25 först inkomna bidragen


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt