2010-05-18 10:00Pressmeddelande

Elever i Åtvidaberg tar hem förstapriset i nationell miljötävling - vinner klassresa till Kolmården

Klass 3B på Långbrottsskolan i Åtvidaberg har vunnit förstapriset i Returpacks skoltävling Pantresan, som syftar till att skapa ett intresse för återvinning och öka miljömedvetenheten hos barn. Nu kan eleverna se fram emot en klassresa till Kolmårdens djurpark. Klassen kom först i hård konkurrens ­­– ett hundratal skolklasser från hela Sverige deltog i Pantresan som hittills engagerat omkring 30 000 elever.

Under våren har förskole- och lågstadieklasser från hela landet deltagit i Returpacks tävling Pantresan, vars syfte är att skapa ett intresse för återvinning och öka miljömedvetenheten hos barn. Varje skolklass lär sig mer om återvinning och det svenska pantsystemet, och gör sedan ett tävlingsbidrag på samma tema. Klass 3B på Långbrottsskolan gjorde ett bidrag som utmärkte sig tillräckligt mycket för att kamma hem förstapriset. Nu väntar en skolresa till Kolmårdens djurpark och ett studiebesök på Returpacks fabrik.

Nyskapande radioprogram med mycket humor

Klassen bestämde sig för att spela in ett radioprogram på pant- och återvinningstemat. Resultatet blev ett varierande program med flera typer av inslag som belyste aktuella frågor kring det svenska pantsystemet. Returpacks jury uppskattade upplägget som tidigare aldrig använts i Pantresan. Att eleverna dessutom lyckades kombinera seriösa budskap med en stor portion humor höjde nivån ytterligare.

– Det känns jättekul att vinna! Vår lärarstuderande Sara Alm har arbetat med temat miljö i vår klass och det var hon som väckte idén med Pantresan. Barnen blev verkligen engagerade av att göra ett radioprogram om allt de lärt sig om miljö och det svenska pantsystemet, säger Kristina Liljegren, lärare Långbrottsskolan.

– Väldigt många bidrag höll hög kvalitet i år, men juryn var enhälligt överens om att radioprogrammet från Åtvidaberg var en klar vinnare. De förmedlade fakta och åsikter med humor och engagemang, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Vision för framtiden

Pantresan ingår i Returpacks kontinuerliga arbete för att öka medvetenheten kring miljö och återvinning.

– På Returpack har vi som vision att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas. Pantresan är en viktig del i det här arbetet. Genom att väcka barnens intresse för återvinning redan i tidig ålder skapar vi förutsättningar för en hållbar livsstil i framtiden. Barn har dessutom en underbar förmåga att påverka sin omgivning, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Omfattande satsning för ökad pantning

I år gör Returpack en extra kraftsamling för att ytterligare öka återvinningen av burkar och PET-flaskor i Sverige, som redan är världsledande när det gäller pantning. Den 15 september kommer panten på aluminium- och stålburkar att höjas från 50 öre till en krona. Vidare testas flera lösningar för att göra pantning lättare och mer tillgänglig.

Radioprogrammet finns tillgängligt på www.youtube.com/pantresan samt på www.newsdesk.se/pressroom/ab_svenska_returpack och www.pantamera.nu

För mer information kontakta:

Katarina Lundell, marknadschef Returpack

Tel: 011-19 19 82

Mobil: 0705-64 53 75

katarina.lundell@returpack.se

www.pantamera.nu

För kontakt med pristagarna:

Kristina Liljegren, lärare Långbrottsskolan

Tel: 070-5914839


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt