Klass Cerise på Skogstorpskolan har vunnit andrapris i Returpacks skoltävling Pantresan, vars syfte är att skapa ett intresse för återvinning och öka miljömedvetenheten hos barn. Nu kan klassen se fram emot en aktivitetscheck på 2000 kronor. Konkurrensen var hård – klasser från hela Sverige deltog i Pantresan som hittills engagerat omkring 30 000 elever.
Som tävlingsbidrag gjorde eleverna en film om ”Miss Panta och Mr Fjanta”, som manade till pantning och återvinning. Returpacks jury uppskattade upplägget och nu kan klassen stoltsera med en andraplats i Pantresan, samt en aktivitetscheck på 2000 kronor.
– Det är femte året i rad som vi genomför Pantresan. Varje år får vi in många kreativa bidrag och 2010 har inte varit något undantag. Det är alltid lika inspirerande att få se tävlingsbidrag med nya idéer kring återvinning, berättar Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.
– Vi är både stolta och glada över att ha vunnit. Pantresan har varit lärorik och barnen blev väldigt engagerande av tävlingen. Pengarna kommer att användas till en rolig aktivitet för barnen, berättar Mattias Landmark, lärare på Skogstorpskolan.
I år gick förstapriset till en skolklass i Åtvidaberg som spelade in ett radioprogram med flera olika inslag kring pantning. Förutom förstapriset delar Returpack ut tio andrapriser, hundra tredjepriser och ett hederspris.
Vision för framtiden
Pantresan ingår i Returpacks kontinuerliga arbete för att öka medvetenheten kring miljö och återvinning.
– På Returpack har vi som vision att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas. Pantresan är en viktig del i det här arbetet. Genom att väcka barnens intresse för återvinning redan i tidig ålder skapar vi förutsättningar för en hållbar livsstil i framtiden. Barn har dessutom en underbar förmåga att påverka sin omgivning, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.
Omfattande satsning för ökad pantning
I år gör Returpack en extra kraftsamling för att ytterligare öka återvinningen på burkar och PET-flaskor i Sverige, som redan är världsledande när det gäller pantning. Den 15 september kommer panten på aluminium- och stålburkar att höjas från 50 öre till en krona. Vidare testas flera lösningar för att göra pantning lättare och mer tillgängligt.
Pristagarnas bidrag finns tillgängligt på www.youtube.com/pantresan samt på www.newsdesk.se/pressroom/ab_svenska_returpack och www.pantamera.nu
För mer information kontakta:
Katarina Lundell, marknadschef Returpack
Tel: 011-19 19 82
Mobil: 0705-64 53 75
För kontakt med pristagarna:
Mattias Landmark, lärare på Skogstorpskolan
Tel: 019-588761
Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlareförbundet (SSLF) www.returpack.se www.pantamera.nu/
Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu