2025-08-26 04:35Pressmeddelande

Efter förra årets rekordengagemang - dags att kora årets pantbutik 2025

Leende man i rutig skjorta och kvinna i vit tröja och västEn av vinnarna i 2024 års upplaga av Årets Pantbutik. Foto: Returpack

För att uppmärksamma livsmedelsbutikernas viktiga insats för pantsystemet ordnar Pantamera varje år landets största butikstävling: Årets Pantbutik. I fjol mottogs mer än 11 000 motiveringar från nöjda butikskunder som ville se just sin butik som vinnare. Även i årets upplaga av tävlingen är alla Sveriges pantbutiker nominerade, fler än 3000 från Karesuando i norr till Smygehamn i söder.

Förra året pantades över 2,87 miljarder flaskor och burkar i Sverige. Av dessa lämnades 92 procent, drygt 2,6 miljarder, in i en butik med pantautomat.
– Med Årets pantbutik vill vi hylla alla våra pantbutiker för deras fantastiska jobb med att samla in pant samtidigt som vi ger extra uppmärksamhet till de butiker som jobbar aktivt med sina pantstationer och på så sätt får kunderna att vilja panta mera. Det är tack vare butikernas engagemang och insatser som vårt pantsystem är så framgångsrikt säger Lil Berger, marknadsförare, Returpack

Ett bra pantutrymme uppskattas

Att kunderna värdesätter bra pantutrymmen är uppenbart i tidigare års motiveringar. Viktigast är en effektiv och snabb pantning, att det är rent och fräscht samt att personalen är trevlig och hjälpsam.

Förra årets utsågs Ica Supermarket Toria till årets bjussigaste pantbutik. Ica-handlaren Jakob Walfridson är glad över vinsten och att kunderna uppskattar deras satsning på pantstationen.
– Pantrummet har alltid varit viktigt för oss, det ska vara rent och fräscht, och enkelt och smidigt för kunderna att panta. Därför är vi också glada att vi nu utökat vårt pantrum med en storpantarautomat, där man kan tömma hela säckar med pant, säger Jakob Walfridson, som driver butiken.

100 000 kronor till välgörenhet

Tävlingen Årets pantbutik 2025 pågår mellan den 25 augusti och 5 oktober. Alla deltagande butiker får tävlingsmaterial och hjälp med marknadsföring av sin nominering från Pantamera. Sen röstar och motiverar kunderna varför just deras butik är Årets Pantbutik och en jury utser fem vinnare utifrån kundernas kommentarer och motiveringar. Vinnarna får 20 000 kronor var att skänka till valfri välgörenhetsorganisation. Dessutom kan tio röstande kunder vardera vinna 500 kronor att handla mat för.
– Förra året röstade mer än 11 000 engagerade kunder på 1200 unika butiker vilket var ett nytt rekord. Även i årets upplaga är alla Sveriges pantbutiker nominerade, fler än 3000 stycken, så vi hoppas på ett minst lika stort engagemang, säger Lil Berger.

Visste du att:

  • I Sverige pantades över 2,87 miljarder burkar och flaskor år 2024. Det innebär att varje person pantar i genomsnitt 271 förpackningar.
  • Det finns över 3 000 butiker i Sverige som tillsammans har över 4 000 pantautomater.
  • I år höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminium: från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stor PET. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.



Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 2,87 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Lil Berger
Projektledare Marknad
Lil Berger