2020-10-09 06:00Pressmeddelande

Axfoundation blir Årets Hållbarhetsinitiativ

Glada vinnare av Årets Hållbarhetsinitiativ 2020
Foto: Axfoundation
Glada vinnare av Årets Hållbarhetsinitiativ 2020 Foto: Axfoundation

Axfoundation, som arbetar för framtidens mat, tog hem titeln som Årets Hållbarhetsinitiativ på Dagligvarugalan i går (8 oktober). Priset delades ut digitalt av Pantamera och Svenska Retursystem som står bakom kategorin Årets Hållbarhetsinitiativ.

– Hållbarhet och nytänkande går ofta hand i hand, och årets vinnare visar verkligen på en hållbar väg framåt. Med Axfoundation har vi fått en värdig vinnare i en kategori som stadigt växer, säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef vid Pantamera.

Juryns motivering till Årets Hållbarhetsinitiativ lyder:

Genom nya innovativa lösningar utmanar vår vinnare en bransch som har stor påverkan på både hälsa och miljö. Årets vinnare samlar forskare, lantbrukare, livsmedelsförädlare och kockar för att hitta goda och hållbara alternativ till kött. Ett arbete som fått stort genomslag i både butiker och restauranger runt om i landet. Arbetet ute på Torsåker har stor potential att göra avsevärd skillnad för framtidens hållbara livsmedelsförsörjning.

– Vi är imponerade av Axfoundations arbete med att hitta nya sätt att producera mat med bättre näringsinnehåll på ett hållbart sätt. Projektet Framtidens mat har stor potential att påverka vad vi äter i framtiden, säger Pontus Björkdahl, hållbarhetschef på Svenska Retursystem.

Axfoundation är en icke vinstdrivande verksamhet som tillsammans med 225 partners arbetar för ett hållbart samhälle. Utöver innovationer inom Framtidens mat driver verksamheten satsningar inom cirkulär ekonomi, inkluderande samhälle samt hållbar produktion och konsumtion.

– Vi är mycket hedrade över priset som visar att vi är på rätt väg. Vårt mål är att inspirera, dela kunskap och driva på utvecklingen för ett mer hållbart samhälle. Den här utmärkelsen visar att vi är på rätt väg och nu hoppas vi att vi kan inspirera ännu fler aktörer att agera, säger Maria Smith, Generalsekreterare på Axfoundation.

Frukostseminarium med finalisterna

Den 4 november bjuder Pantamera och Svenska Retursystem in till ett digitalt frukostseminarium där Axfoundation tillsammans med de övriga finalisterna i kategorin – forskarteamet Helén Williams och Fredrik Wikström samt Ekotipsets upphovskvinna Ellinor Sirén – får presentera sig. Där medverkar även förra årets vinnare av kategorin, Lidl Sverige.
Här finns mer information och möjlighet att anmäla sig: https://4nov.eventreg.se

Om Dagligvarugalan
Den tolfte upplagan av Dagligvarugalan genomfördes den 8 oktober i regi av Fri Köpenskap.



Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 2 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu

Kontaktpersoner

Lil Berger
Marknadsförare
Lil Berger