2010-09-09 10:12Pressmeddelande

Årets pantletare utsedd – Anja 11 år samlade pant för 14 000 kr

null

Den tredje upplagan av Returpacks pantletartävling är avgjord där drygt 500 barn och ungdomar från hela landet deltog under sommaren. Bäst var Anja Pettersson från Gotland som pantade för över 14 000 kronor. Igår besökte Returpack en glatt överraskad vinnare och överlämnade förstapriset, en specialdesignad Pantamera-cykel. Förutom förstapriset delades andra-, tredje- och fjärdepris ut till drygt tjugo ambitiösa deltagare.

Det är tredje sommaren i rad som pantletartävlingen genomförts av Returpack, företaget som ansvarar för det svenska pantsystemet. Syftet är att göra barn och ungdomar engagerade och mer medvetna om pantning och dess betydelse. Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta och nästan nio av tio burkar och flaskor återvinns. Trots det nöjer sig inte Returpack som har visionen att allt som konsumeras också ska återvinnas.

– Barn och ungdomar är viktiga i arbetet för att nå en högre återvinning. Kan vi få fler att bli medvetna om återvinningens betydelse redan i en tidig ålder så ser framtiden ljus ut. I år deltog nästan 500 barn och ungdomar i vår pantletarkampanj, hundratals fler än förra året. Det känns verkligen positivt, säger Katarina Lundell som är marknadschef på Returpack.

Pantletare – ett miljösmart sommarjobb

Pantletartävlingen startade i juni och pågick fram till slutet av augusti. Samtidigt fungerade tävlingen som ett sommarjobb. I år har deltagarna varit ambitiösare än tidigare år och det har varit full aktivitet på webbplatsen, där de bloggat och hållit på hur de ligger till i tävlingen.

– Jag har letat burkar och flaskor hela sommaren. Mamma och jag har bland annat varit på Stånga-spelen, kubb-VM och olika medeltidsmarknader och letat burkar och PET-flaskor. Det är lättare att hitta mycket där turisterna håller till. Jag har inte bestämt mig för vad jag ska köpa för pengarna, men det blir kanske en skateboard, berättar vinnaren Anja Pettersson stolt.

Den 15 september höjs panten

Returpack jobbar ständigt för att förbättra pantsystemet och för att få fler att panta mera. Just i år tar man extra krafttag och den 15 september kommer panten på aluminiumburkar att höjas, från 50 öre till 1 krona. Dessutom jobbar man med att göra det enklare att panta. Dels genom att sätta upp pantbehållare för de som konsumerar sin dryck utomhus och dels genom att öka tillgängligheten för storpantare.

– I sommar har vi även samarbetat med festivaler och idrottsföreningar där vi tillsammans genomför aktiviteter mot nedskräpning och ökad återvinning. Dessutom har vi genomfört en mycket framgångsrik kampanj, Rädda Östersjön, för ökad återvinning av privatimporterade burkar, säger Katarina Lundell.

För mer information kontakta:

Katarina Lundell, Marknadschef Returpack

Mob: 0705-64 53 75

katarina.lundell@returpack.se

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlareförbundet (SSLF) www.returpack.se www.pantamera.nu/


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt