2020-12-02 08:22Pressmeddelande

Årets Pantbutiker prisas

Vid pantautomaten
Foto: Crelle FotografVid pantautomaten Foto: Crelle Fotograf

När Pantamera delar ut pris till Årets Pantbutiker för andra året i rad är intresset bland konsumenterna stort. Sammanlagt nominerade konsumenterna över 270 butiker i hela landet till tävlingen, vilket visar på hur viktigt pantutrymmet är i en butik. Pantamera kan nu presentera de fem vinnarna.

- Butikerna är oerhört viktiga kuggar i pantsystemet, närmare 95 procent av alla pantade förpackningar kommer in den vägen. Att deras kunder, våra pantare, visar ett sådant engagemang för sina butiker och deras pantutrymmen visar verkligen på vilken betydelsefull roll de har, säger Lil Berger, projektledare på Pantamera/Returpack.

272 nomineringar och 69 butiker

För andra året i rad har tävlingen Årets Pantbutik nu avgjorts. Tävlingen initierades för att uppmärksamma det viktiga arbete som handlarna lägger ner för att skapa en trevlig miljö i sina pantutrymmen. Det är framför allt kunderna som har nominerat sina favoritbutiker. En jury med representanter från Pantamera och kommunikationsbyrån Lundberg & Co har sedan valt ut vinnarna bland alla nominerade. Sammanlagt kom 272 nomineringar in och av dem utsågs fem butiker i fem olika kategorier; Årets smartaste, Årets mest personliga, Årets mest maxade, Årets peppigaste och Årets flitigaste. Butikerna vinner 15 000 kr var att använda till välgörenhet, hylla sin personal och kunder eller utveckla sitt pantutrymme.

Årets vinnare är:

#minmatbutik i Borlänge – Årets smartaste pantbutik
ICA Nära Sällnäs – Årets mest personliga pantbutik
Maxi ICA Stormarknad Universitetet – Årets Mest Maxade pantbutik
Maxi ICA Stormarknad Linköping – Årets Peppigaste pantbutik
Coop Simrishamn – Årets Flitigaste pantbutik

I Sverige är vi bra på att panta! Under 2019 pantade vi över 2,15 miljarder burkar och PET-flaskor vilket motsvarar en besparing på ca 180 000 ton koldioxid. Och 2020 ser ut att bli ännu ett rekordår i pantning. Under pandemin har pantningen ökat i nästan hela landet.

- Nu när pantningen ökar under pandemin får butikerna axla en ännu större roll i pantsystemet. Vi är tacksamma över det stora engagemanget hos butikerna och att man klarar det ökade trycket så galant, säger Lil Berger, projektledare på Pantamera/Returpack.

Lil Berger
Projektledare Marknad