2025-10-21 06:15Pressmeddelande

Årets pantbutiker korade

Glada vinnare av Årets Pantbutik 2025. Foto: ReturpackGlada vinnare av Årets Pantbutik 2025. Foto: Returpack

Maffigaste, vackraste, peppigaste, trevligaste och charmigaste. Nu har årets fem bästa pantbutiker korats. I Pantameras stora tävling för att hylla Sveriges livsmedelsbutiker, är det kunderna själva som fått säga sitt genom att rösta och motivera varför just deras butik ska vinna.

Butikernas arbete med sina pantutrymmen har stor betydelse för pantsystemet – och miljön. För att lyfta fram livsmedelsbutikernas viktiga roll arrangerar Pantamera varje år landets största butikstävling – Årets Pantbutik.

Det här är sjunde året som tävlingen arrangeras och i år är alla landets cirka 3 200 livsmedelsbutiker med pantautomat nominerade från start. Det är sedan upp till kunderna att rösta på sin butik och lämna en motivering. I år fick 740 butiker röster och motiveringar. Totalt kom det in 4 500 röster.

– Tävlingen skapar stort engagemang, vilket är jätteroligt! Det är enkelt för oss i juryn att hitta värdiga vinnare. Utmaningen för oss är att ”bara” välja ut fem stycken. Det är många butiker runt om i Sverige som kunderna verkligen uppskattar och som gör det där lilla extra varje dag, säger Lil Berger, marknadsförare på Pantamera.

100 000 kronor till välgörenhet

Kunderna värdesätter att det är rent och fräscht i pantutrymmena, att personalen är trevlig och hjälpsam, samt att det är lätt att göra rätt. En av årets fem vinnare ligger i Ljungskile.

– Vi är otroligt stolta och glada över att ha blivit utsedda till årets pantbutik! Denna utmärkelse betyder mycket för oss. Den är ett bevis på vårt engagemang för hållbarhet, miljö och gemenskap. Varje pant räknas, och tillsammans med våra kunder gör vi verklig skillnad för både planeten och människor i behov, säger Camilla Rosin och Jens Fryxell, butikschef och ägare på Ica Supermarket Ljungskile, som utsetts till årets peppigaste pantbutik.

Vinnarna i Årets Pantbutik får förutom ära och uppmärksamhet sammanlagt 100 000 kronor att ge till valfri välgörenhetsorganisation. I år går pengarna till Barndiabetesfonden, Barncancerfonden, Naturskyddsföreningen, Busfonden och organisationen ”Våga va dig själv!!!”.

Här är vinnarna i Årets Pantbutik 2025 (med utdrag ur juryns motivering):

Årets maffigaste pantbutik: Nordby Supermarket

”Här är det gott om utrymme, rent, fräscht och – som många av deras norska kunder säger – kjempeflott!”

Årets vackraste pantbutik: Ica Nära Tidan

”Det hör inte till vanligheterna, men det här pantutrymmet har beskrivits som vackert – och det med all rätt! Den här lilla butiken har nämligen satsat stort på att skapa en unik pantupplevelse för sina kunder.”

Årets peppigaste pantbutik: Ica Supermarket Ljungskile

”Att göra det lätt att göra rätt – det är egentligen det allt handlar om. Och inte nog med att den här butiken tillhandahåller ett fräscht, trevligt och smidigt pantutrymme som kunderna älskar – de är också väldigt aktiva i sitt miljöengagemang, bland annat genom att peppa och påminna om vinsten med pantning.”

Årets trevligaste pantbutik: Hemköp Luxor Center

”I den här butiken är det trevligt att panta! Utöver ett smidigt pantutrymme som alltid är fräscht och välfungerande får personalen lovord i massor. Här kan kunderna vänta sig ett bemötande utöver det vanliga och en hjälpande hand när den behövs.”

Årets charmigaste pantbutik: Skeda Udde Lanthandel

”Mysig, lyhörd och välkomnande – precis som den lilla butiken på landet ska kännas! Här har vi en butik som både ger liv åt bygden och utmärkt service till dess invånare.”
Vinnarna och årets kategorier utses av en jury bestående av representanter från Pantamera och samarbetspartnern Lundberg & Co Reklambyrå.



Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 2,87 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Lil Berger
Projektledare Marknad
Lil Berger