2023-04-24 05:52Pressmeddelande

Årets Fair Play-vinnare utsedda

Vinnare av Fair Play - Årets Pojklag - GGIK P10
Foto: Svensk InnebandyVinnare av Fair Play - Årets Pojklag - GGIK P10 Foto: Svensk Innebandy

Pantamera och Svensk innebandy delar ut Fair Play-priserna i SSL – i kategorierna Årets herrspelare, Årets damspelare, Årets herrledare och Årets damledare. Dessutom delar vi ut Fair Play-priser i Pantameraserierna – i kategorierna Årets Flicklag och Årets Pojklag. I samband med SM-finalerna i helgen offentliggjordes alla vinnare.

- Vi vill bidra till en schysstare sport – och delar bland annat ut priset Pantamera Fair Play i SSL och i Pantameraserierna för att uppmuntra till schysst spel både på och utanför planen., säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef för Pantamera vid Returpack.

Nu har Pantamera, i nära samarbete med Svensk Innebandys domarorganisation, beslutat om följande vinnare i SSL för säsongen 2023/2024, enligt följande kriterier:

”Spelaren/ledaren/laget ska genom sitt agerande vara ett föredöme för svensk innebandy. Det innebär att han/hon/de på ett tydligt sätt medverkar till rent spel och ett positivt innebandyklimat före, under och efter match.”

Årets damspelare
Lisa Carlsson, Täby FC IBK

Årets herrspelare
Mattias Ljunggren, Thoréngruppen IBK

Årets damledare
Maimon Abdallah, Täby FC IBK

Årets herrledare
Oscar Lundin, Storvreta IBK

Förutom äran får vinnarna 5 000 kronor till sin förenings ungdomssektion. Pengarna ska främja ett fortsatt arbete för Fair Play.

Och här är säsongens vinnare i Pantamera-serierna:

Brokinds IF F0910
Motivering:
”Att stå upp för en schysst innebandy innebär att du respekterar dina medspelare, motståndare och domare oavsett vad som händer under träning eller match. Tjejerna i Brokinds IF F09/10 visar med sitt fina agerande att de är en ledstjärna som fler bör följa.”

GGIK, P10
Motivering:
”Att vara schysst mot alla på och runt innebandyplanen är långt mycket viktigare än att vinna varje match. I våra ögon är killarna i GGIK P10 riktiga vinnare som skapar glädje och en sammanhållning som ger betydligt mer än enskilda segrar.”

Pantamera har varit en av huvudsponsorerna till svensk innebandy sedan 2015 och instiftade Fair Play-priserna redan 2017. Fair Play-priset delas ut tillsammans med Svensk Innebandy.

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 2,4 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu

Carita Classon
Produktchef