2013-03-14 09:08Pressmeddelande

Ametist och Salla väljer Pantameras nya hiphopstjärna

null

Vem gör hiphoplåten som får Sverige att panta mera? Pantamera bjuder in till hiphoptävling där vem som helst kan delta. I juryn sitter inga mindre än Ametist Azordegan och Salla Salazar.

The Ark, Caroline af Ugglas, Familjen, Movits och Pugh har redan deltagit i reklamfilmerna på temat ”att återvinna är en hit” som syftar till att få svenska folket att panta ännu mer. Nu finns det chans för en ny, hittills oupptäckt, stjärna att bli nästa Pantamera-artist.

– Precis som tidigare går det ut på att återvinna ”Pantamera-låten” (Guantanamera) och göra sin egen version. Den här gången är temat hiphop, och det ligger ju i hiphopens natur att återvinna. Vinnaren blir stjärna i vår nästa reklamfilm, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera.

Produceras av skivbolaget Redline Records

För att delta i musiktävlingen laddar man enkelt upp sin låt på Pantameras webplats, senast den 6 maj. Sedan gäller det att fiska röster. Bland de 20 bidrag som fått flest röster utses en vinnare. Det sker av två inte helt okända namn i hiphopkretsar: Ametist Azordegan och Salla Salazar. Vinnaren får sedan sin låt producerad av Salla och Masse på legendariska Redline Records i Norsborg. Till låten görs en musikvideo regisserad av Måns Nyman, som ligger bakom flera musikvideos med Sveriges hiphopelit. Denna video blir sedan nästa rikstäckande reklamfilm för Pantamera. 

– Reklam är ett av många verktyg i vårt arbete för att öka återvinningen. Vi vill få så många som möjligt att engagera sig. Att återvinna är en hit handlar i grunden om de miljövinster man gör genom att återvinna burkar och PET-flaskor. Idag återvinns omkring nio av tio burkar och PET-flaskor, men vår vision är att allt som säljs ska återvinnas, säger Katarina Lundell.


Bildtext: Salla Salazar och Ametist Azordegan sitter i pantamera-juryn.


Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet i alla led – ett system i världsklass. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Naturvårdsverket har satt upp som mål att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. I dagsläget återvinns drygt 88 procent, vilket gör Sverige till ett av de bästa länderna i världen. På Returpacks fabrik tar man emot cirka 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor per år.
 
Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt