2013-05-17 07:50Pressmeddelande

30 000 i pant till utrotningshotade djur – Pantamera och Kolmården i samarbete

null

Sedan ett par år samarbetar Pantamera och Kolmårdens djurpark för att öka återvinningen, hålla parken ren och samla in pengar till världens djur. Förra säsongen pantade parkens besökare och medarbetare burkar och PET-flaskor för 30 000 kronor, vilket motsvarar en koldioxidbesparing på 1631 kilo och en energibesparing på 3868 kWh. Pantpengarna går till insatser för att bevara världens utrotningshotade djur.

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. Enligt färsk statistik från Returpack pantade sammanlagt cirka 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor under förra året. Samlade man all pant skulle det täcka hela Kolmårdens Djurpark – 20 gånger.

Pantamera jobbar ständigt för att öka återvinningen ytterligare. Bland annat satsar man på att öka tillgängligheten för de som konsumerar sin dryck utomhus, som exempelvis besökare på djur- och nöjesparker.

– Vi jobbar ständigt för att ännu fler ska panta ännu mer. Det handlar om att ta ansvar för vår miljö och miljövinsterna när det gäller panting är jättestora. Genom att återvinna en aluminiumburk sparar man hela 95 procent av den energi som går åt för att tillverka en ny, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Flera nöjes- och djurparker pantar
Välgörenhetsautomaterna är en av många insatser för att öka återvinningen. Under det gångna året har flera samarbeten inletts med nöjes- och djurparker. Pantautomaterna på Kolmården är specialdesignade för ändamålet med ett utförande som smälter in i parkens övriga miljö.

– Vi är väldigt glada för samarbetet med Pantamera. Pantautomaterna i parken är uppskattade och i år ska vi se till att samla in ännu mer pengar. Att panta är ett enkelt sätt att göra en miljöinsats samtidigt som pengarna går till någonting gott. En av våra viktigaste uppgifter som djurpark är just att rädda vilda djur från att utrotas, säger Silvy Bohlin, på Kolmårdens djurpark.

Pantamera samarbetar med många olika turistanläggningar för att öka återvinningen, några exempel är:
Nöjesparker: Kolmården, Skara sommarland, Liseberg och Parken Zoo
Campingplatser: 120 campingplatser runt om i landet

Skidanläggningar: 25 skidanläggningar

För mer information kontakta:
Katarina Lundell, Marknadschef Returpack
Tel: 011-19 19 82
070-564 53 75
katarina.lundell@returpack.se

Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet i alla led – ett system i världsklass. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Naturvårdsverket har satt upp som mål att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. I dagsläget återvinns drygt 88 procent, vilket gör Sverige till ett av de bästa länderna i världen. På Returpacks fabrik tar man emot cirka 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor per år.
 
Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt