2011-09-29 07:50Pressmeddelande

18 miljoner burkar räddar liv i alla väder – Returpack skänker 1,8 miljoner kronor till Sjöräddningssällskapet

null

Igår överlämnade Returpack en check på 1 771 231 kronor till Sjöräddningssällskapet. Samarbetet mellan Returpack och Sjöräddningssällskapet inleddes i början på sommaren i syfte att öka återvinningen och samtidigt samla in pengar så att fler liv kan räddas till sjöss. Pengarna räcker till att utrusta 72 frivilliga sjöräddare med den utrustning som behövs för att rädda liv i alla väder.

Sverige är ett av de bästa länderna i världen på att panta, nästan 9 av 10 burkar och flaskor återvinns. Men de privatimporterade burkarna, utan pant, återvinns inte i lika hög grad. För att öka återvinningen av dessa burkar genomförde Returpack en kampanj under sommaren där man skänkte 10 öre för varje privatimporterad burk som pantades till Sjöräddningssällskapet. Under två månader lyckades svenska folket panta nästan 18 miljoner av dessa burkar.

– Samarbetet med Sjöräddningssällskapet innebär, utöver de pengar vi skänker, att de genom sina sjöräddningsstationer underlättar för båtfolket att bli av med sin pant och på så sätt bidrar till en renare natur och skärgård, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.

Ny utrustning till 72 frivilliga sjöräddare

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening med cirka 1800 frivilliga sjöräddare på 66 räddningsstationer runt om i landet. Under förra året gjorde de tillsammans cirka 7000 utryckningar och övningar. 

– Det här är ett fantastiskt bidrag till vår verksamhet som helt bygger på medlemsintäkter och gåvor. För de här pengarna kommer vi att kunna utrusta 72 frivilliga sjöräddare med all den utrustning som behövs för att kunna rädda liv i alla väder. Det handlar bland annat om överlevnadsdräkter, specialflytvästar, kommunikationsutrustning, hjälmar och lampor, sådan utrustning som vi ständigt måste förnya, säger Rolf Westerström, vd Sjöräddningssällskapet.

Stor miljövinst

Utöver pengar till sjöräddarna och en renare natur innebär återvinningen av 18 miljoner burkar en stor miljövinst. Att tillverka en burk av återvunnet aluminium sparar 95 procent i energi jämfört med nytillverkning.

– Att panta är en enkel vardagshandling som ger en stor miljövinst. Vi vill förstås att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas oavsett om de sålts i Sverige eller utomlands, avslutar Katarina Lundell.

 

För mer information kontakta:

Katarina Lundell, Kommunikationschef på Returpack

Tel: 011-19 19 82

katarina.lundell@returpack.se

 

Rolf Westerström, vd Sjöräddningssällskapet

Tel: 077-579 00 90

rolf.westerstrom@ssrs.se

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Retupack ägs till 50 procent av Sveriges Bryggerier AB, till 25 procent av Sveriges Dagligvaruhandel och till 25 procent av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt