2019-04-16 13:07Kampanj

Varumärket Pantamera

DescriptionDescription

Varumärket Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Pantamera används av Returpack för att kommunicera med konsumenter både i reklamkampanjer och i övriga aktiviteter som Returpack driver för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor i det svenska pantsystemet.

Startade som reklamkoncept

Pantamera lanserades första gången 2004 av Returpack i samarbete med SWE Reklambyrå och var från början tänkt som en fristående reklamkampanj där till en början tre musikfilmer togs fram och visades som reklamfilm på tv. Den första filmen ”Pant a mera” var en remake av den kända låten ”Guantanamera” och hade premiär 2004. År 2005 gjordes en ny film ”Pantare” som var en version av den kända låten ”Volare”. Den tredje filmen ”Panta Panta” kom 2006 och inspirerades av Miriam Makeba 60-talshit ”Pata Pata”.

2009 kom nästa kampanj med Pantamera-temat. Denna kampanj visade på de energibesparingar man kan göra genom att återvinna en burk eller flaska i stället för att tillverka nya av nytt material. Den reklamfilm som togs fram ackompanjerades av Pantamera-versionen av låten Macarena.

Från reklamkampanj till varumärke

Efter ”spara energi”- kampanjen fortsatte Pantamera leva vidare och omarbetades från en kampanj till ett varumärke som inte längre bara figurerade i reklamkampanjer utan i all kommunikation som Returpack riktar till konsumenter. ”Guantanamera” blev Pantameras signaturmelodi.

Att återvinna är en hit

Ett antal kända svenska artister har tolkat Pantamera-låten genom åren: The Ark, Caroline af Ugglas, Familjen, Movist och Pugh Rogefeldt, De Vet Du, Idolerna, Linda Pira... och nu senast fick dansbandsfenomenet Rolandz möjligheten!

Du hittar våra reklamfilmer och musikvideos på vår Youtube-kanal pantameranu.

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot omkring 2 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu