2019-01-31 15:06Kampanj

Pantamera Humor

Humor-redaktionen Pantamera Humor
Foto: Tobias BjörkegrenHumor-redaktionen Pantamera Humor Foto: Tobias Björkegren

- Visst är det roligt med pant?

Sommaren 2018 startade vi Instagramkontot Pantamera Humor. Målet var att Pantamera Humor, med en tydlig social always-on-strategi, organiskt skulle ta plats i målgruppens flöden med ett innehåll som skulle vara så roligt att man inte kunde låta bli att sprida det vidare.

Vi bestämde oss för att med hjälp av ett antal relevanta influencers skapa konceptet #pantamerahumor och satte ihop en humorredaktion, som fick det lite lösa uppdraget att ”ta fram galet mycket content”. Materialet släppte vi sedan under hela hösten och vintern. Reaktionerna och engagemanget i Pantameras humorkanal var succéartade, redan efter ett par veckor passerade vi vårt mål om 10 000 aktiva följare!

Vi på Pantamera tror på att säga tack för att du pantar – oavsett antal – snarare än att komma med pekpinnar och förmaningar om att du kunde vara ännu bättre. Vi är också övertygade om att humorns kraft i kommunikationen gör att vi når ut till fler, som annars kanske skulle välja bort oss. Därför har vi skapat Pantamera Humor – en samling filmer, klipp, memes och knasiga sketcher som på olika vis påminner om hur bra det är att panta.

Håll till godo!

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,85 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu

Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation