2023-03-31 08:20Kampanj

Hoojas Pantamera-låt: skogsdisco direkt från Gällivare

Skogsdisco från Gällivare när Hooja återvinner Pantamera-låten
Foto: LampraySkogsdisco från Gällivare när Hooja återvinner Pantamera-låten Foto: Lampray

Sedan debuten 2020 med låten ”Donkey Kong” har de lyckats med bedriften att vinna ”årets artist” på P3 Guld-galan, vara den mest streamade artisten på Spotity, få en egen dokumentär i SVT och vara fjolårets mest önskade artist i Musikhjälpen.

Årets Pantameraartist är ingen mindre än Hooja, som egentligen är en duo bestående av Hooja och DJ Mårdhund eller Mårdis som Hooja brukar kalla honom. Du känner säkert igen dem i sina heltäckande masker och glesbygdskavajer. Om inte annat kanske du har nynnat med i deras dunderhit ”Banan, melon, kiwi och citron”.

De kallar själva sin musik för skogsdisco och låtarna som sjungs med norrbottnisk dialekt handlar ofta om livet i glesbygden. I deras musikvideo till Pantameralåten får du följa med till deras husvagn vid älven och uppleva hur magiskt det är att panta.

Med den aktuella kampanjen vill Pantamera uppmärksamma pantning på bred front. Kampanjen kommer att synas digitalt och i play-kanaler, men även i traditionell TV och i butikernas pantutrymmen.

År 2004 lanserades varumärket Pantamera med hjälp av en alldeles egen tolkning av den kubanska sången Guantanamera. Sedan dess har ett stort antal artister fått göra sina egna versioner av Pantamera-låten. Nu har turen kommit till Gällivare-duon Hooja.

Namnet Hooja är ett tornedalskt och norrbottniskt förstärkningsord som används för att förstärka något, till exempel ”Hooja, vad kallt det är”, eller ”Hooja, vad bra det blir när Hooja återvinner Pantamera-låten”.

Länk till fullängdsversionen på youtube: https://youtu.be/vDxbB-h5E8c

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 2,4 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu