2024-04-10 14:21Pressmeddelande

Peter Jhaveri ny styrelseordförande för Returpack

Peter Jhaveri, styrelseordförande ReturpackPeter Jhaveri, styrelseordförande Returpack

Peter Jhaveri har utsetts till ny styrelseordförande för Returpack. Han tillträder den 10 april 2024, nästan exakt 40 år efter att den första burken pantades i Sverige.

Peter Jhaveri är utbildad civilingenjör i teknisk fysik och har en gedigen bakgrund från förpackningsverksamhet, med många års erfarenhet från stora företag i branschen. Han har varit vd för några av Tetra Paks dotterbolag i Sydostasien och Sverige, och har haft flera olika roller i koncernledningarna på Billerud och Södra. Idag driver han konsultbolaget Growder, som erbjuder tjänster för utveckling och stöd inom ledarskap, strategi och affärsutveckling.

- Jag är stolt och glad över att få bidra till Returpacks verksamhet framåt i rollen som styrelseordförande. Returpack har ju tydligt visat vägen de senaste 40 åren genom att skapa ett världsledande system för hållbar handel och konsumtion av dryck. Hållbarhet och konsumentfrågor ligger mig varmt om hjärtat, och efter att ha arbetat med förpackningsverksamheter i en stor del av mitt vuxna liv så känns detta helt rätt, säger Peter Jhaveri.

Peter Jhaveri har de senaste tio åren arbetat i ett flertal svenska bolagsstyrelser som ledamot och ordförande. Han efterträder Carina Andersson, som varit styrelseordförande sedan början av 2022.

I år är det 40 år sedan den första burken pantades i Sverige, och Returpack var först i världen med att etablera ett landsomfattande pantsystem. Under åren har över 50 miljarder förpackningar pantats och kunnat bli till nya förpackningar. Returpack ligger bakom varumärket Pantamera.

För mer information, kontakta:
Peter Jhaveri
peter.jhaveri@growder.se

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 2,7 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu